Issues for language teachers and pupils at the primary to secondary transition : talking about learning
Authors
Jones, JanePublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2009Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2009, n.18, p. 29-44. ISSN 1989-0796
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
There are many transitions during a pupil’s school career; the one that seems to have the most impact is at the transfer from primary to secondary school. The research on which this article is based aims to explore the misunderstandings and misconceptions of both primary and secondary language teachers around the transition period and consider to what extent secondary teachers are aware of pupils’ prior knowledge and have strategies in place to build on these. 26 primary schools in one Local Authority (LA) and its 8 secondary schools are covered in this research. Pupils and teachers were interviewed in each of the schools, language lessons observed and samples of work examined. A noteworthy feature was that the primary school pupils had benefited from a well embedded formative assessment and had developed effective learning skills to help them manage their transition to some degree. In this research, prominence is given to the pupils’ perceptions because of their important insights into the learning process. It was found that secondary teachers rarely took the pupils’ prior knowledge into consideration; they preferred a ‘fresh start’, often for purely logistical reasons. The majority of the primary and secondary teachers had no or little knowledge of the languages provision on ‘the other side’ and harboured a great many misconceptions. It became clear that a cross- phase teacher conversation was needed to discuss include how to build on pupils’ learning skills and engage the pupils as active agents in the process of progressing their own learning. Whilst this research was carried out in England, the issues raised have resonance in a great many cultural contexts. Only on the basis of a shared understanding can teachers from both levels ensure a coherent cross-phase learning experience and be agents of change as well as subject leaders in the transition process in whichever cultural context this takes place. Entre las muchas transiciones en el proceso educativo de un alumno la más impactante es el paso de la Educación Primaria a la Enseñanza Secundaria. Este artículo se basa en la investigación de las incomprensiones y falsas concepciones que los profesores de lenguas tanto en Primaria como en Secundaria tienen y en la consideración de hasta dónde son conscientes del conocimiento previo del alumnado y de las estrategias para trabajar a partir de dicho conocimiento.. Se han investigado 26 escuelas de Primaria y 8 institutos en un área de Local Authority. Se realizaron entrevistas a alumnos y profesores en cada centro, se observaron clases y se examinaron muestras de trabajo. Una característica destacada fue que el alumnado de Primaria había tenido una evaluación formativa muy asentada y había desarrollado destrezas de aprendizaje que hasta cierto punto podían ayudarles en la transición. En esta investigación se destacan las percepciones del alumnado por su importante comprensión del proceso educativo. Los profesores de Secundaria rara vez tienen en cuenta los conocimientos previos de su alumnado y prefieren comenzar de nuevo, a menudo por meras razones logísticas. La mayoría de los profesores de Primaria y Secundaria desconocen casi o totalmente las nociones lingüísticas de los alumnos del “otro nivel” y albergan una idea equivocada del mismo. Es evidente que es necesaria una fase en la que los docentes de ambos niveles puedan intercambiar impresiones para construir a partir de lo que sabe el alumnado y ayudarles a progresar en su aprendizaje. Los problemas originados por la transición no sólo son propios de Inglaterra sino también de muchos otros contextos culturales. Sólo sobre la base de un entendimiento mutuo podrá asegurar el profesorado una transición coherente además de ser los agentes del cambio en cualquier contexto cultural en el que tenga lugar la transición.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
issues_jones_ENCUENTRO_2009.pdf | 237.9Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
issues_jones_ENCUENTRO_2009.pdf | 237.9Kb |
![]() |